Dry needling

Dry needlingDry needling

Dry needling in Den Helder

Bij Fysiotherapie Marsdiep in Den Helder maken we regelmatig gebruik van dry needling als toevoeging op onze behandelingen. Een voordeel is dat dry needling op de korte termijn goede effecten geeft op het verminderen van pijn. Wil je weten of deze methode jou ook kan helpen?

Wat is dry needling?

Bij dry needling gebruiken we een dunne acupunctuurnaald die kortdurend in de spier geprikt wordt. Tijdens het prikken voel je de spier meerdere keer aanspannen of schokken, ook wel twitches genoemd. Door deze twitches vindt er pijndemping plaats en ontspant de spier. Vaak voel je de naald niet omdat de naald zo dun is. Je moet hierbij niet denken aan een injectienaald die vaak scherp is en prikt. Het heet ook 'dry' needling, omdat we geen vloeistoffen injecteren en omdat er ook geen bloed bij vrij komt.

Bij welke behandelingen passen we dry needling toe?

We passen dry needling therapie toe voor de behandeling van uiteenlopende klachten. Hierbij kun je denken aan rugklachten, zoals lage rugpijn, maar ook bij hoofdpijn of schouderklachten passen we dry needling toe om de pijn te verlichten. Heb je last van een peesontsteking, zoals een ontsteking in de achillespees? Of heb je last van spieren in de kuit, scheenbeen of bilspier? Ook dan kunnen we dry needling toepassen als toevoeging op het behandelplan.

Hoe werkt dry needling?

In spieren kunnen door allerlei oorzaken pijnlijke 'knopen' ontstaan; zogenaamde triggerpoints. Vaak ontstaan deze door een overbelasting, acuut letsel (breuk, vertillen, verstappen) of door een verkeerde houding. Mogelijke andere oorzaken zijn chronische aandoeningen of andere aanwezige pathologie.

De klachten uiten zich o.a. in de vorm van pijn, stijfheid, zwaar vermoeid gevoel, uitstralende pijn, tintelingen en verminderde kracht. Deze triggerpoints worden behandeld met een acupunctuurnaald die kortdurend in de ‘knoop’ geprikt wordt waardoor de knoop ontspant en daarmee de hele spier. Daarnaast leren we jou oefeningen om te zorgen dat de triggerpoint niet terug komt. Naast dry needling moet de behandeling altijd uit oefentherapie bestaan voor een langdurig effect!

Wat is het verschil tussen dry needling en acupunctuur?

Ondanks dat er bij dry needling gebruik gemaakt wordt van acupunctuurnaalden, zijn er belangrijke verschillen met de acupunctuur. De acupunctuur is gebaseerd op de traditionele Chinese geneeswijze en richt zich daarbij op energiebanen in het lichaam. Bij dry needling vormen de menselijke anatomie en neurofysiologische principes de basis voor de behandelingen.

Ben je bang voor naalden? Geen probleem, er zijn vaak meerdere mogelijkheden voor herstel. We kunnen de triggerpoints ook manueel behandelen door 15-30 seconden te drukken met onze vinger of duim. Dit gaat uit van hetzelfde principe van pijndemping maar geeft wat minder snel hetzelfde effect.